sombrero branding

070 43 48 066
daniel@livespace.se

Bakgrund
Sombrero är en Twitch influencer som livesänder på Twitch.tv. Han livesänder mestadels när han spelar militär/överlevnads spel där det handlar om snabb action och snabba beslut. Sombreros målgrupp är gamers i åldern 16 till 30 år.

Utmaningen
I detta fallet behövade han en totalt omdesign av sitt brand för att både stå ut mer men även få brandet att bättre passa med hans personlighet. Att bygga upp känslan av det militära men samtidigt ha en modern look.

Resultatet
I slutet har vi ett brand som både kännds högteknologiskt, gaming inrikatat, militärt och underhållande. En blanding av API, JavaScript, CSS och HTML för att allting sedan kan fungera tillsammans i livsändingsprogrammet.

moodboard & skisser

Första stegen

 Jag jobbar ofta med moodboards eller styleboards. Detta för att det oftast är lättre för kunden att visuellt se något de gillar än att försöka förklara. Så klart så är dessa moodboards sammansatta och planerade kring de tankar som jag jobbar fram för projektet.

Det blir ofta att jag sketchar digitalt med en Wacom ritplatta för att digitalt kunna jobba effektivt. Här är ett par olika tidiga versioner av sketchen innan det blir en färdig version i Adobe Illustrator. Väl inne i Adobe Illustrator så blev det uppenbart att björens huvud känds för avlångt. Även om det stämmer med de referensbilder jag jobbade efter så handlar det om att ha rätt känsla över ha det 1:1 realistiskt. Eftersom allting var digitalt så var det enkelt att bara transformera om illustrationen för att få rätt känsla.

höjdpunkter

Höjdpunkterna
Det som verkligen får detta projekt att stå ut i mängden är kopplingarna till ett par olika API:er.

Det första är Twitch API och det andra är OpenWeather. Med Twitch API så var det möjligt att se vilket spel som Sombreror spelade och sedan dra in omslaget för spelet in i livesändningen utan att manuellt behöva uppdatera grafiken. Med OpenWeather så var det möjligta att dra in väderdata från den staden där Sombrero befinner sig och och gör det till en konstant uppdaterande grafik som rörsig i takt med den animerade bakgrunden.

maskot illustration

mina tankar
om projektet

Mina tankar
Jag har alltid haft en alldeles speciell dragning till denna typ av mer personliga projekt. Projekt där ett personligt brand är styrkan istället för ett företag. Det skapar en intressant dynamik och ger en helt nytt perspektiv varje gång.

Utöver det så är det alltid ny lärdom hur man bäst tar sig an UX. För att det är verkligen en alldels unik resa varje gång man börjar jobba med något så pass personligt. Därför finns det alltid något unik och nytt att lära sig om människor och hur de agerer. Sedan finns det såklart alltid likheter som man både kan använda mot anda personligheter men även mot företag, där det då handlar om att bygga en personlig känsla till ett företag.