dropped frames

070 43 48 066
daniel@livespace.se

Bakgrund
Dropped Frames är en av de största gaming videopodd på Twitch.tv och varje avsnitt ses live mellan 5 000 till 10 000 tittare. Varje vecka sitter 3 programledare och ibland en gäst ner och pratar om allt från det senaste nytt i gaming eller Twitch.tv nyheter.

Utmaningen
Den tidigare brandingen var mer baserad kring en externt skapad logotyp och stämmde inte längre in med den stil och helhetsbild som Dropped Frames stod för.

Vikten låg vid att skapa ett brand som både var modernt men även talade till frustrationen som uppstår när man ”droppar frames” i ett spel. Målgruppen är män i 15-35 som ofta tittar på Twitch.tv och själva spelar spel och vill få den senaste insikten i gaming världen.

Resultatet
En glitch och minimalist modern design med fokus på animationer och video. Alla delarna har möjligheten att bli separerade från varandra och skapa ett branding språk som aldrig behöver följa exakta regler. Istället är det en levande och konstant utvecklande. Det har varit allt från statisk, interaktivt, video till fysiska projekt.

prototyp

Protoypen

De första stegen med den ny designern var att dra paraleller mellan vad det bokstavliga ”dropping frames” kommer ifrån inom video produktion. Så det var inte långt med steget till att använda mig av glitch art i high fidelity förslagen som visades upp.

I den första bilden har du en tidig high fidelity version. Där går det att se att glitchart designen var upskruvad till 10. Det fanns mycket mer små detaljer och allting var lite mer ”utfyllt”. I den färdiga versionen dras allting ner ett par grader för att hitta den perfekta nivån. Utöver det så blir det även klart att varje person kommer att ha en greenscreen bakgrund vilket gör allting ännu mer öppet och det i sin tur gjorde designen en helt ny sida.

Det samma kan man säga om logotypen (de övriga två bilderna). Där allting är lite mer glitch än vad den färdiga versionen är. Allting handlar om att hellre gå lite längre, för det är alltid enklare att skruva tillbaka än att skruva upp något.

höjdpunkter

Höjdpunkterna

 En av de mest intressanta delarna i processen var att vi fick direkt end-user feedback. Då tidiga versioner av logotypen släpptes vi Twitter och även vissa delar av live grafiken. Detta gav direkt statistik som både stärkte och även förändrade det hela något. Utifrån det så fick vi fram ett brand som än så länge har gått starkare framåt för varje år.

I slutet av varje år så har Dropped Frames en avslutnings show där de går igenom årets spel. Inför det så skapades inte bara grafik utan även ett lokalt API  som sedan gick att kontrollera live elementen. Vid ett senare tillfälle så blev detta även uppsatt som ett plugin där jag samarbetade med en programmerare som kodade upp allting som jag hade designat.

Under 2018 var vi för tredje gången en av live showerna under TwitchCon i USA. Det  resulterade i skapandet av en video för den enorma LED skärma som sträckte sig över hela scenen och över 4 pelare på scenen.

Dropped Frames Live @ TwitchCon

mina tankar
om projektet

Mina tankar
Har jobbat med Dropped Frames i flera år men detta var första gången jag fick total kontroll över hela Dropped Frames brandnarrative. Det är det som resulterade i det brand som vi har idag och som vi nu har haft i 3 år.

Dropped Frames har blivit till ett brand som jag verkligen kan stå för. Det är inte bara en logotyp utan något som har möjligheten att växa och förändras. Allt det utan att behöva gå igenom allt för mycket regler förutom att den ska följa den rätta känslan.