2024
Boozt/Booztlet
Figma
Boozt.com startades 2011 och erbjuder en fantastisk online shoppingupplevelse med dagliga nyheter, ett stort urval och inte minst bra erbjudanden av kläder, skor, accessoarer och skönhetsprodukter för hela familjen.

När det blev bestämt att göra en refraktion på Boozt PDP och Cart så tog vi även tillfället att göra en alignment mellan app, mobile och desktop. Eftersom jag länge har haft ansvaret för både Cart och PDP den senaste tiden så tog jag an mig projektet att uppdatera alla delarna med vårt nya design system i Figma. Detta appliceras på alla våra plattformar inklusive Booztlet.

Vikten låg vi att hitta vad som verkligen behövs, vad som fungerar med nya UX principer, tillgänglighets kunskap och uppdatera utseendet.

Boozt PDP
Boozt PDP
Boozt PDP

Med de komponenter som vi har byggt så byggdes allting upp från grunden. Det skapades nya lokala komponenter där det behövdes men även återrekonstruering på de komponenter som var specialbyggda när det inte behöver vara det. Allting kopplades samman för att skapa en enklare prototyp för att visa för stakeholders och en tydlig wireflow så att utvecklarna lätt kan följa tankarna.

Varje interaktion, edge case samt undantag från standard är alla med i projektet. Så det krävdes noggrannhet och förståelse för att bygga upp en så stabil grund som möjligt. Detta går såklart även igenom fler rundor med product manager, QA och utvecklare innan allting är helt satt i sten och utvecklandet kan börja. Även under den processen är vi i teamet tillgängliga för att svara på frågor som kan uppstå eller göra visuell QA när det behövs.